Saturday, November 28, 2009

Minat Berputik di Tengah Kedhoifan Hidup



Entah bagaima ia terjadi ... tiada sesiapa yang dapat dijadikan ikutan ... Tetapi ANUGERAH ILAHI ... minat dan kecenderungan berputik dan mendalam di tengah-tengah kedaifan hidup. Bermula dengan 'percubaan' melakar dan melukis ... pemandangan, potrait, khat ...

Dieksperimentasikan melalui lakaran dan lukisan yang menjadi penghias kelas di tingkatan 2 dan 3 Sekolah Menengah Pt Betak Benut. Serta dicuba lagi melalui projek Mural Sekolah. Cikgu Shamsuddin dan Cikgu Wahab adalah pendorong ku ketika itu ... kau mesti pilih jurusan arkitek zin ... nasihat Cikhu Shamsuddin selepas ku perolehi A dalam sujek lukisan dalam SRP (kini PMR).

Kad raya lukisan sendiri dengan pelbagai media menjadi kad raya pengganti diri buat guru-guru SMPB ketika aku di Sek men Taknik JB di ting 4, 5 & 6. Juga lakaran kartun buletin SMTJAB medan berkaria ... Hadiah RM10.00 kerana memenangi pertandingan logo Asrama SMTJB. Hasil karia khat pelbagai media ... poster colour, catan di cermin ... menjadi hobi mengisi masa cuti selepas SPM ... penuh ku gantung di ruang tamu rumah kayu yang semakin usang. 'Pamiran Solo' bersempena sambutan Maulidur Rasul di kampung satu-satunya yang pernah ku adakan ... Kini masih terpampang dibeberapa rumah saudara mara dan orang kampung hasil karia Khat anak kampung yang miskin tetapi berjiwa besar ini (waullahu 'alam). Itukah yang dikatakan semangat dan cita-cita? Itukah yang dikatakan Berani Mencuba untuk Berjaya ? Aku sebenarnya ketika itu ... tidak begitu mengerti panjang mana joran yang ku akan miliki ... untuk menjangkau lautan yang aku tak pernah terfikit untuk melayarinya... Aku hanya harus Bersyukur Kini dan sampai bila-bila ... kepada Kau Ilahi yang Memberi Peluang dan Izin buat ku terokai pengalaman ini.

No comments: